Gothic III – Gameplay

Zawody i dodatkowe umiejętności:

Jak już wiadomo gracz może zostać gladiatorem i zdobyć chwałę oraz honor na arenach Orków. Być może przewagą tej profesji będzie poprawienie umiejętności walki w bezpośrednim starciu. W każdym razie Piranha Bytes poświęci więcej uwagi na zintegrowanie poszczególnych zawodów z rozgrywką Gothica 3. W Gothicu 2 wybór zawodu nie miał żadnego wpływu na późniejszą rozgrywkę (np. wybranie na mistrza kowala Harada lub alchemika Constantinea). W Gothicu 3 ma się to zmienić, wybór zawodu ma mieć znaczny wpływ na nasze umiejętności oraz statystyki. Mike Hoge za przykład bierze myśliwego. W Gothicu 2 jedyną zaletą bycia czeladnikiem Bospera były lepsze ceny za skóry zwierząt. Mike wyjaśnia swoje pomysły dla Łowcy w następujący sposób – jeśli gracz zabije potwora każdego gatunku, może otrzymać od myśliwego zadanie zabicia jakiegoś bardzo rzadkiego gatunku potwora. Po wypełnieniu takiego zadania nie tylko zdobędziemy szacunek naszego pracodawcy, ale również poprawimy swoje umiejętności, zwane umiejętnościami bonusowymi, które są szczególnie efektywne (Uwaga! Są to jedynie przykłady, które powinny wyjaśnić jak te dodatkowe umiejętności pracują. Być może Łowca nauczy naszego bohatera czegoś zupełnie innego). Tak więc, wybrany zawód będzie miał wpływ na umiejętności bohatera, którym będzie się inaczej grało w zależności od wybranej profesji. Gracz będzie mógł się nauczyć wielu zawodów, więc tworzenie postaci będzie bardzo zróżnicowane.

Frakcje i Magowie:

Kolejnym zawodem do wyboru będzie mag. Oprócz bonusowych umiejętności, które są zintegrowane z rozgrywką, będziemy mieć również gildie (teraz nazywane frakcjami), które znacznie różnią się od tych znanych nam z Gothica 2. Po pierwsze – wracamy do korzeni! Struktura poszczególnych profesji będzie podobna do tej znanej nam z pierwszej części gry, szczególnie w zależności od wyboru wojownika lub maga w danej gildii. Nie będzie już podziału na oddzielną gildię magów i oddzielną wojowników jak w Gothicu 2. W takim wypadku gracz, który grał wojownikiem i nie zgadzał się z poglądami danej frakcji był zmuszony do dołączenia do niej, ponieważ była to jedyna gildia dla wojownika. Możliwość zmieniania swojej postaci w czasie gry będzie podobna do tej, którą poznaliśmy w Gothicu 1. Tak, więc gracz, który jest wojownikiem może uczyć się również magii i to on może wpływać na rozwój swojej postaci w takim kierunku gry. Jednakże twarda klasyfikacja postaci nie jest jedyną zmianą – gracz będzie również mógł stosować różne typy magii, bo te nie będą odseparowane od siebie. Mag Ognia znów będzie mógł się posługiwać magią wody i przywołań. Tym samym, Piranha Bytes chce dać nam tak dużo swobody jak to tylko możliwe. Rozwój postaci nie powinien być ograniczony przez drzewko rozwoju, w którym nie można uciec od podziałów. Piranha Bytes poprzez dawanie graczom jak najwięcej swobody i wolności chce uniknąć sytuacji, w której gracz psuje sobie postać z powodu niekorzystnej dla niego drogi zdobywania umiejętności.

Miecz i lanca:

Nowością jest również to, że stopień opanowywania umiejętności nie będzie ukazany w sposób procentowy tak jak w Gothicu 2. Zastąpiono to prostym system – albo umiesz władać daną bronią lub nie umiesz. Dodatkowo, umiejętności bojowe będą podzielone na kilka aspektów – umiejętność posługiwania się mieczem lub ogólna umiejętność władania bronią do walki wręcz (jeżeli posługujesz się mieczem lub poprawianie ogólnych umiejętności bojowych krok po kroku). Mike wspomniał o walce dwoma mieczami, walce przy użyciu tarczy i miecza bądź pewnych ruchów specjalnych. To będą umiejętności, których można się będzie nauczyć poprzez inwestowanie w nie punktów nauki. Jak wyżej wspomniane bonusy, podzielenie umiejętności powinno wspomóc kreowanie bardziej indywidualnej postaci. Na wystawionej tablicy mamy przykładowe Concept-Arty kilku tarczy. Szczególnie interesujący był jeden, przedstawiający tarczę z bruzdami pozwalającymi na dołączenie do nich lanc. Widzieliśmy również rysunek pokazujący tarczę w akcji. Wyglądało to jak duża ilość hoplitów z antycznej Grecji, którzy posługiwali się podobną techniką połączenia tarczy z lancą. Oprócz walki mieczem i tarczą, będzie możliwa walka lancą i tarczą, jeśli ten pomysł zostanie zrealizowany.

Ruchy specjalne i animacje:

Z Gothica 1 i 2 znamy ogólny wygląd walki. Postać uderza z lewej, prawej, góry, dołu lub też blokuje. Pokazane animacje są zawsze te same. Dla Gothica 3 Piranha Bytes chce zwiększyć możliwą ilość animacji, więc każde uderzenie z lewej będzie pokazane w inny sposób. Dodatkowo, będą również specjalne ruchy z zupełnie innymi animacjami. Na początku w Gothicu 2 broń trzymaliśmy niezgrabnie, a nasze ruchy były bardzo sztywne i niepłynne. Wraz z postępem w danej umiejętności animacje naszych ruchów stawały się bardziej płynne i eleganckie. W Gothicu 3 różnorodność animacji będzie zależna od stopnia opanowania władania daną bronią (w Gothicu 2 zaczynaliśmy trzymać broń w dwóch dłoniach wtedy, przy postępie w rozwoju w danej umiejętności, animacje stawały się bardziej płynne i eleganckie, animacje w Gothicu 3 będą zależne od typu ruchu, jaki chcemy wykonać). Więc im więcej umiesz, tym różniejsze są pokazane animacje walki. Ogólnie wielkie zmiany będą miały miejsce w animacjach całej gry. Za przykład posłuży nam gestykulujący NPC podczas rozmowy. W G3 gesty będą rzeczywiście łączyć się z wypowiadanymi zdaniami, co wzmocni realizm całego świata. (przykład: mówiąc zdanie „Przybyli stamtąd”, NPC pokaże dokładny kierunek). W Gothicu 2, NPC mieli mniej lub bardziej standardowe gesty, które bardzo często powtarzały się i stawały się monotonne.